diumenge, 3 de novembre del 2019

4x14: Proposta Gastronòmica Novembre 2019. Esmorzar a les vinyes

Sóc d'aquell tipus de persones que s'aixequen afamades. De bon matí, el rau-rau de la meva panxa s'harmonitza amb el meu cervell i, sovint, em presten els seus serveis com a despertadors naturals. Tot i que l'esmorzar és un dels meus àpats preferits, la voràgine del dia a dia m'impedeix recrear-m'hi com m'agradaria.

Els caps de setmana, en què el ritme s'alenteix, intento aprofitar per gaudir d'un bon esmorzar a taula o a llit. El darrer dissabte d'octubre no vaig esmorzar ni entre estovalles ni entre llençols, ho vaig fer entre les vinyes de la Vall del Corb. L'experiència va ser d'aquelles que et roben el cor...i l'estómac, així que no em podia estar de portar-vos una nova proposta gastronòmica: Esmorzar a les Vinyes del Celler Comalats.

El Celler Comalats, situat a l'Ametlla de la Segarra, ofereix tres tipus de visita: visita al celler+tast de 3 vins per 10 €, visita al celler+esmorzar a les vinyes per 16 € a la primavera i a la tardor prèvia reserva; i visita al celler+ dinar a les vinyes per 40 € a la primavera. Nosaltres vam triar la segona, i us asseguro que l'elecció va ser del tot encertada.

Feia un dia esplèndid de sol i temperatures agradables. L'Eva Bonet, una de les ànimes del celler, ens esperava a la plaça del poble. Xino-xano vam iniciar una petita caminada i, pocs minuts més tard, arribàvem al nostre destí. Veure una taula amb tanta patxoca enmig del bosquet, alegra la vista i fa roncar els budells fins i tot dels més desganats. Tots els senyals ens indicaven que estàvem a punt de viure una experiència gastronòmica singular.

Mentre l'Eva anava obrint les tres botelles de vi que regarien l'àpat, la taula s'anava guarnint amb les viandes d'un esmorzar contundent i casolà amb productes de proximitat i ecològics: pa negre i blanc, oli d'oliva, tomàquets, alls, escalivada, amanida de tomàquet i ceba, truita de patates i ceba, coca de recapte, botifarra blanca, secallona, pernil salat, pa de pessic amb xocolata, suc de poma, aigua, llet i cafès. Val a dir que si sou vegetarians, trobareu opcions aptes entre els plats.

Abans del tiberi, l'Eva ens va presentar d'una manera planera i propera, els trets diferencials dels vins Comalats que aniríem tastant: el rosat Gavernera, i els negres Esparver i Alosa.
En acabar, ens va deixar sols i vam procedir a l'atac! Entre converses, rialles, mossades i glopades el temps semblava haver-se aturat. Un dels ingredients que va contribuir a fer profit va ser, sens dubte, la calma d'un indret privilegiat. Amansir la fam d'una manera diferent en un paratge incomparable és possible gràcies a l'Esmorzar a les Vinyes del Comalats.
Panxacontents i tips com a timbals,  ens vam retrobar amb l'Eva per visitar el celler i les vinyes. Una de les primeres coses que vam descobrir entre ceps és que el nom té el seu origen en la zona on està situat: una zona de turons i valls o comes. La verema, que fa pocs dies que va finalitzar, es realitza íntegrament a mà.
Un cop dins del celler, l'Eva ens va explicar que elaboren vins negres i rosats ecològics respectant la natura i de manera tradicional des de fa 30 anys. La major part de la seva producció és de vins joves, tot i que també s'envelleix una petita quantitat al celler vell de Cal Bonet. Els petits cellers com el Comalats poden fer vins diferents cada any. Per exemple el vi rosat del 2018 era Syrah i, en canvi, el del 2019 Cabernet. De fet, en preguntar-li sobre el procés dels seus vins va remarcar que "fem vins sans, vins sincers, sense retocs. Busquem la qualitat sense correccions. Creiem que el vi jove s'ha de revalorar i popularitzar." En aquesta darrera afirmació no podíem estar-hi més d'acord!
A banda de les visites, el celler realitza altres activitats al llarg de l'any. Una de les més destacades i que vaig tenir el plaer de gaudir és el festivalet "Comalada Art & Paraula" que té lloc tots els diumenges d'agost des de fa 7 anys. Us en parlava a la secció "3,2,1...Agenda i acció" del Diari Ara el passat mes de juliol.

Un brindis pel Comalats!

Ps: Gràcies a @dedito.tieso, @anablasbe i @marivolls per les imatges que il·lustren aquesta proposta gastronòmica!